نامشخص [انتقال تجربه] دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۰۸:۲۳ ب.ظ مهدی زبیدی ۱ نظر

قبل از هرچیزی اینو بگم که من نه کاربر حرفه ای لینوکسم و نه تک تک توزیع های لینوکس رو میشناسم. هنوزم که هنوزه بابت همه چی کلی سرچ میکنم که بفهمم باید چیکار کنم و اگه سوال فنی ای درمورد لینوکس دارید واقعا من آدم مناسبی برای پاسخ دادن به سوالتون نیستم! هدف من از نوشتن این مطلب، انتقال تجربه خودم از لینوکس بوده و چندتا توصیه ریز برای کسایی که میخوان بیان به این فضا یا هیچ ایده ای ندارن که لینوکس چیه و میخوان یه تصویر ذهنی ای براشون ایجاد بشه.اما اصلا بیا به این سوال پاسخ بدیم که چرا باید بریم لینوکس؟ نیازه؟ قیمه میدن توش؟

هدف من از نصب لینوکس

هدف هرکسی میتونه برای مهاجرت به این سیستم عامل متفاوت باشه. اما اصلی ترین دلیل مهاجرت من استفاده قانونی بود. مخصوصا الان که دارم سعی میکنم یه سری پروژه رو پیش ببرم خب برای من ناراحت کنندست که روی سیستم عاملی کار کنم که بابتش پولی رو نپرداختم و از طرفی بخوامم نمیتونم بپردازم. اما لینوکس رایگانه و من مثل یک انسان عادی بدون تحریم یا هرچیز دیگه ای میتونم از سایت اصلی سیستم عامل دلخواهمو دانلود و نصب کنم. چی از این بهتر؟ تمیز به پاکی آب روان آبشار نیاگارا

دومین دلیل که خیلی دلیل مهمی هم هست سرعت بیشتره. شاید یه سریاتون ندونید که ویندوز خودش به تنهایی چقدر میتونه در کند بودن سیستمتون دخیل باشه که  دلایل زیادی هم براش هست. دم دستی ترینشون فعالیت های پس زمینه بدون اجازه شماست!  ولی لینوکس؟ ماه، یه پارچه آقا (آیا آقا میتواند پارچه باشد؟ اینجا ببینید) البته بگم، بین نسخه های مبتنی بر آرچ و اوبونتو فرق هست که در ادامه میگم بهتون.

آخرین دلیل من هم که شاید داغ دل خیلیا رو تازه کنه آپدیت های لاشخور وار و بدون اجازه ویندوز بود! آقای محترم، عزیز، مهربان، من گفتم شما آپدیت بشی؟ من که از ۱۰ جا به ۱۰ طریق مختلف از ۱۰ دستور مختلف شما رو قطع کردم! و بد تر از اون مشکلاتیه که بعد هر آپدیت بوجود میاد که حالا باید تک تک شون رو حل کنی.
البته یه دلیل دیگه هم این بین ها هست توی مسئله تفاوت پرفورمنس ویندوز با لینوکس توی بحث رندر یه جریانی (که بماند چه جریانی، بعدا میگم😈) که خیلی زیادی دیگه شخصیه و بر اساس سیستم من و حالا کاریه که دارم میکنم. ولی در کل تو یه نگاه میشه فهمید که واقعا کفه ترازو به سمت مهاجرت کردن به لینوکس خیلی خیلی سنگین تره تا همچنان موندن رو ویندوز.پس.... رفتم رو لینوکس و حالا اینجا حرف اصلی شروع میشه. لینوکس شی شی هه! یعنی چیز....دقیقا به چه صورته دوست عزیز؟

- اینم اضافه کنم که بعد تر به دلیل اینکه به یه سری از نرم افزار ها روی ویندوز نیاز شدید داشتم و اون نرم افزار ها نسخه لینوکس نداشتن، من ترجیح دادم که لینوکس رو روی یه هارد دیگم نصب کنم تا بتونم از دوتا سیستم عامل استفاده کنم و این وسط داستانی پیش نیاد.

بهترین نسخه های لینوکس که من تجربه کردم

لینوکس به چه صورته دوست عزیز؟

اگر با دید ویندوزی بیای سمت لینوکس، تجربه زهرماری میشه! جدی میگم...یا حداقل تجربه من اینطوری بوده. البته اشتباه برداشت نشه، فضای بدی نداره ولی قطعا نمیشه با قالبی که توی ویندوز کاراتو انجام میدادی اینجا هم انجام بدی. بذار مثال بزنم که بد برداشت نشه. مثلا فرض کن تو سی ساله کف ایران بزرگ شدی و با فضای ایران و سیستم کاری و اداری و درکل همه چی آشنایی. حالا قصد میکنی مهاجرت کنی بری آلمان. طبعا نه خیابونا دیگه اون شکلیه که تو ایران بود، نه آب و هوا همونه، نه آدما همونن، و نه حتی سیستم کاری و اداری مشابهی هست. شاید یه شباهت هایی باشه و توی یه سری زمینه ها ایران و آلمان مثل هم یه کارایی رو انجام بدن ولی در مجموع قالبشون متفاوته. خب توی لینوکس هم تقریبا همونه. درسته طبعا تو اینجا هم فایل منیجر داری، اینجا هم میتونی به اینترنت وصل شی، موزیک پلی کنی یا در کل کارای روزمره خودتو انجام بدی ولی با یه سیستم متفاوت سرو کار داری. بهترین راه اینه که قشنگ خودت رو از فضای ویندوز دور کنی و هرچیزی رو که توی لینوکس میبینی تحت قالب همین سیستم عامل بپذیری و اونوقت میبینی تازه برات یه سری چیزا جذاب تر از ویندوز هم هست!

و طبعا خیلی از نرم افزار هایی که توی ویندوز ازشون استفاده میکردی نمیتونی روی لینوکس استفاده کنی مثل مایکروسافت آفیس، ولی خب مشابه خیلی چیزا اینور هست که کارتو راه میندازه، اونم قانونی و رایگان!
مثلا جایگزین همین مایکروسافت آفیس که اغلب کاربرای لینوکس ازش استفاده میکنن اسمش هست لیبره آفیس که میتونی ازش استفاده کنی. مجدد تاکید میکنم: قانونی و رایگان! دیگه وقتی میشه قانونی استفاده کرد، چرا نباید قانونی استفاده کرد؟
و تو خیلی راحت میتونی از مخزن/ مخازن سیستم عاملی که داری به طور مستقیم نرم افزاری رو که میخوای، جست و جو و دانلود کنی و حتی آپدیتش کنی. البته خب جزئیات زیادی این وسط گفته نشده که خودتون میتونید سرچ کنید و اطلاعات زیادی توی این زمینه پیدا کنید. حالا اگر فرصت و انرژی ای بود در آینده درباره اینجور موارد هم صحبت میکنم.

تجربه لینوکسی من به همراه یه کوچولو توصیه

من اولین سیستم عاملی  که نصب کردم KDE NEON بود که بر پایه اوبونتو ساخته شده. انصافا هم سیستم عامل جذابیه ولی من اون زمان واقعا آماده تجربه لینوکس نبودم و خیلی پنیک وار داشتم به در و دیوار لینوکس نگاه میکردم. آخر سر هم دوباره رفتم رو ویندوز و خداحافظ شما! اون زمان گذشت و من دوباره به یه سری مشکلات روی ویندوز برخوردم و به سرم زد دوباره لینوکس نصب کنم. و خب همونطور هم که قبل تر گفتم به خاطر نیازم به یه سری نرم افزار و پروژه هایی که با اون نرم افزار ها داشتم،  لینوکس رو روی یه هارد دیگه نصب کردم و این سری اول رفتم سر نصب خود اوبونتو و بعد به دلایلی بعد از تست چند سیستم عامل مختلف لینوکسی، پاپ او اس که باز بر اساس اوبونتو نوشته شده رو نصب و استفاده کردم. واقعا تجربه شیرینی برام شد. قشنگ چند ماهی از این سیستم عامل دوست داشتنی اوبونتویی استفاده کردم و حدودا فهمیدم حرف حساب لینوکس چیه و باهاش آشنا شدم. و خب این باعث شد که دیگه تا حدی بفهمم دارم چیکار میکنم. اما باز این اواخر دوباره مشکل کندی منو اذیت کرد! شاید بگید لینوکس؟ کندی؟ مرتیکه مگه نگفتی سریعه؟ والا خب اون تفاوتی که گفتم بین اوبونتو و آرچ هست یکیش اینه. در کل اوبونتو و هرچی که بر اساسش ساخته شده به نسبت آرچ و هرچی که بر اساسش ساخته شده سنگین تره. اینم به دلیل اینه که سعی کردن بیشتر از اینکه بهینه باشه کاربر پسند باشه. هرچند کسی که سیستم قوی ای داره در مقابل این کندی ها میگه: حس نکردم 🗿💪

ولی خب من از اونجایی که درحال حاضر مثل ۹۸/۸٪ مردم سیستم چندان جالبی ندارم حس کردم........خیلی هم حس کردم.........آره.......اهم

و دیگه اونقدری هم با لینوکس آشنا شده بودم که درمقابل یه فضای متفاوت از این دنیا، دچار گرفتگی ناگهانی عضلانی نشم. پس تصمیم گرفتم با کشیدن دستمالی سفید برگونه و چشمانی اشک بار از یک بدرودی احتمالا بی بازگشت، دیار اوبونتو رو وداع بگم و برم سمت آرچ. و چیزی هم که نظرمو جلب کرد مانجارو بود. و باز دسکتاپی که نظرمو جلب کرد XFCE بود اونم نه به خاطر ظاهر، به خاطر سرعت...که حالا بحثه بین علما که بمونم رو همین دسکتاپ یا برم یه چیز دیگه که حالا فعلا داریم با همین میریم جلوو راضی ایم. حالا اگه سوال شد برات که دسکتاپ؟ فرق داره مگه؟ یعنی چی اصن؟ والا بهت حق میدم. ماشالا لینوکس و توزیع ها و بخشاش انقدر زیاد و متغیره که تا بخوای تصمیم بگیری که دقیقا چی میخوای پیر میشی ولی اوکیه 😂

حالا چند تا توصیه ریز برات دارم اگه میخوای بیای به این فضا:

اگه هیچ ایده ای از هیچ چیز لینوکس نداری برای شروع میتونی از اوبونتو استفاده کنی که من صد در صد تجربه پاپ او اس رو پیشنهاد میکنم. چرا؟ چون پیچیدگی های خیلی کمتری نسبت به نسخه های دیگه لینوکسی داره تا جایی که دیدم. قشنگ یه فضاییه که میتونی خیلی توریستی طور ببینی لینوکس چیه و چیکارا میشه کرد.(آپدیت: جدیدا چک کردم گویا پاپ او اس اصلا مثل قدیم راه دست نیست و بد شده، ترجیحا همون اوبونتو اصلی رو نصب کنی) بعد که راه افتادی اگه دلت خواست بیای آرچ واقعا مانجارو رو درنظر بگیر توی لیست انتخابات. چیز خوبی بوده برای من تا اینجا. سریع و دوست‌داشتنی.
نکته بعدی اینکه هرچی که دیدی سریع نرو تو فاز مقایسه با ویندوز. بر اساس سیستم عامل و کاری که میخوای بکنی و راهی که داری بسنج ببین به نفعته توی این فضا باشی یا نه و یادت نره که داری از چیزی که بابتش ازت پولی گرفته نشده ولی آزادانه اجازه کار باهاشو داری استفاده میکنی.

توصیه بعدیمم اینه که اگه برات یه مشکلی توی سیستم عامل پیش اومد سریع نرو توی این فاز که تف بهش، بای! جست و جو کن. کلی فروم ایرانی و خارجی با راه حل های مختلف هست که میتونی مشکلتو باهاشون حل کنی. البته بهت هم حق میدم اگه حال این کارارو نداشته باشی ولی به هر حال مشکل همیشه میاد سراغت، چه لینوکس باشی چه ویندوز. چه بسا دردسر های ویندوز میتونه حتی بیشتر هم باشه و از اونجایی که ما نمیدونیم دقیقا توی کد های ویندوز چی میگذره موضوع نگران کننده تر هم میشه. ولی لینوکس یه سیستم عامل منبع بازه، یعنی برخلاف ویندوز ما میتونیم ببینیم دقیقا چی داره میگذره.

و راستی، اگه دیگه زیادی دو به شک ای که بیای لینوکس یا نه میتونی از ماشین مجازی استفاده کنی و یکی از نسخه های لینوکس رو که تمایل داری امتحانش کنی، روش نصب کنی ببینی چه خبره. من که از این لوس بازیا انجام ندادم و مستقیم رفتم تو دلش 😂❤️

 آره خلاصه.اگه در این مورد نظری داری خوشحال میشم نظرتو بخونم. و اینکه اگه از همین الان اصن کاربر لینوکسی میتونی نسخه پیشنهادیتو کامنت کنی که اگر کسی خواست تجربه کنه این فضا رو بتونه از پیشنهادت استفاده کنه:) همین. مرسی از این که این پست رو تا انتها خوندی، تا بعد👋

 

 

همینه! بالاخره! مکسی و لینوکس! یو یو! 😂😂😂✋🔥🔥
مطلب قشنگی بود؛ خوندنش جالب بود که بالاخره این تجربه از زبون یه کاربر جدید بیان شده! با تشکر از متالب قیر تنز! 🗿

به امید اینکه بازم از این محتوا های گوگولی مگول ببینیم :)

راستی برای بحث گیمینگ روی لینوکس هم خوشحال می شیم بشنویم تجربه و حرف هات رو برادر! رفقا می تونن استفاده ببرن!

چاکرم😂😂😂❤️❤️❤️ والا چرا که نه، حتما:)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی