نامشخص [نظری بر گیم] دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۰۸:۴۷ ب.ظ مهدی زبیدی ۰ نظر

بازی Stronghold: Definitive Edition عنوان نسخه بهبود یافته ورژن 2001 Stronghold HD که درحال حاضر دموی این بازی از استیم قابل دریافته. یکی از موارد گیج کننده قضیه برام فهمیدن این بود که این بازی ریمیک محسوب میشه یا ریمستر؟ توی گیم اسپات و طبق تعاریف خود فایرفلای‌ (استودیو سازنده بازی) از این عنوان به عنوان ریمیک یاد شده، گیم اسپات راجع به این گیم اینجوری مینویسه: ریمیکی که گذشته خودش رو فراموش نکرده. درحالی که خب، اینکه صرفا یکسری بهبود و محتوای اضافه از عنوانی جدید که بر اساس یک عنوان قدیمی ساخته شده ببینیم به طوری که هسته گیم تغییر نکرده باشه خب، خیلی به تعریف ریمستر نزدیکه تا ریمیک ولی به هر حال بریم ببینیم با چی طرفیم.

این نکته رو قبل از شروع مطلب ذکر کنم که بررسی من بر اساس نسخه دموی این بازی بوده، احتمالا هنگام انتشار نسخه اصلی ایرادات اشاره شده رفع شده باشه، و اینکه در نسخه دمو، طبعا به میزان زیادی از محتوا ها دسترسی ندارم بنابراین از بخشی از اتفاقات موجود در گیم بی نصیب ام که روی نقد تاثیر میذاره. بررسی من روی میزان محتوای دردسترس و مواردیه که در حال حاضر توی گیم قابل مشاهدست. دلیل انتشار نظرم هم اینه که دید خودم رو نسبت به ارائه اولیه بازی ثبت کنم و به کسانی که در نظر دارن در آینده این محصول رو تهیه کنن توی تصمیم گیری کمکی بکنم. پس با این مقدمه و موارد، وارد بحث میشیم.


یک بهبود معمولی

فکوس تبلیغاتی فایرفلای در ارائه این اثر، سراسر روی تغییرات ظاهری، کمپین های بیشتر و قابلیت مولتی پلیر با ساپورت کامل استیم بود. درمورد کمپین های بیشتر و مولتی پلیر، درحال حاضر به خاطر دردسترس نبودن نمیتونم نظری بدم، ولی درمورد بهبود ظاهری، در مجموع احساس پیشرفت چندانی نداشتم. بله، انیمیشن های بازی اندکی بهتر شدن، مدل ها‌ در صورت زوم، وضوح بهتری دارن، ولی از نظر فرم اصلاح خاصی نشدن و این باعث میشه در صورت عدم زوم روی مدل ها، چندان بهبود های ظاهری به چشم نیاد. برای درک بیشتر این موضوع به دو تصویر زیر نگاه کنید. عملا حین بازی اونقدر این مسائل به چشم نمیان:

 Stronghold HD

تصویر محیط Stronghold HD (نسخه اورجینال)

Stronghold: Definitive Edition

تصویر محیط Stronghold  Definitive Edition (نسخه بهبود یافته)

 

همونطور که میبینید، عملا بدون زوم، چندان تفاوتی از نظر کیفیت بصری مشاهده نمیشه، مخصوصا که وسط بازی و حین مبارزات، پلیر انتخابش زوم نخواهد بود، پس در مجموع، از اونجایی که فرم همچنان تغییری نکرده، چندان بهبود بزرگی محسوب نمیشه.

ایرادات بصری، همچنان دست نخورده باقی ماندند!

منظور از ایرادات بصری، ایراداتی در بحث پرسپکتیو و نماست. مواردی که میتونستیم از نسخه اورجینال گیم، با توجه به قدیمی بودنش پذیرا باشیم، اما وقتی صحبت از بهبود میشه مخصوصا در بحث ویژگی گرافیکی، طبعا انتظار میره این مسئله هم اصلاح شده باشه. متاسفانه همچنان این مسئله در بازی مشاهده میشه، به شیوه ای که در حالت عادی تشخیص محدوده ارتفاع زمین قابل انجام نیست مگر اینکه حتما ساختمانی رو جهت ساخت انتخاب کنیم و از طریق محدوده مشخص شده، تشخیص بدیم کجا نمیشه ساختمون ساخت یا دیوار کشید. مثلا به این تصاویر زیر نگاه کنید:

همونطور که مشاهده میکنید، اگر حتما به آبجکت های کنار زمین مثل صخره ها دقت نکنیم، به خاطر ظاهر فلت زمین، تشخیص ارتفاع سخته. مگر اینکه حتما از آبجکت های دیگه تفاوت سطح رو تشخیص بدیم یا از طریق دقت به مپ گوشه تصویر، بتونیم از این تفاوت مطلع بشیم که چندان روش بهینه ای به نظر نمیاد. یا اینکه حتما آبجکتی که میخوایم بسازیم رو انتخاب کنیم و از طریق محدوده تعیین شده این مسئله رو بفهمیم:

این مورد به ظاهر مسئله کوچکی به نظر میاد اما در تجربه نهایی اثر برای پلیر تاثیر جدی ای میذاره. مگر اینکه اونقدر پلیر قدیمی این مجموعه باشید که این مسائل به چشمتون نیاد و بهشون عادت کرده باشید.

این اثر از ایرادات رابط کاربری هم بی بهره نیست!

از این موارد بگذریم اما، مورد عجیب این نسخه بحث مشکل رابط کاربریه، مشکلی که خیلی عجیبه در طول پروسه توسعه بازی، نه تستر های گیم متوجهش شده باشن و نه دولوپر های بازی بهش بر نخورده باشن. کاری با طراحی منسوخ منوی بازی ندارم که با توجه به اینکه این نسخه بهبود یافتست ایراد محسوب نمیشه و منطقی میتونه باشه، مشکل جایی پیش میاد که دولوپر فراموش میکنه  یک کلید نباید در لحظه همزمان دو کار رو انجام بده! هنگام شروع بازی، به شما حق انتخاب بین کنترل کلاسیک و مدرن داده میشه. در سیستم کنترل مدرن، مثل سری های اخیر استرانگ هولد، شما با کلیک چپ واحد های خودتون رو انتخاب میکنید و با کلیک راست حرکت و اتک میدید. من هم طبعا ترجیح دادم از سیستم مدرن کنترل بازی استفاده کنم، منتهی دولوپر همزمان برای کلیک راست، مثل سری های قبل، آپشن زوم و فلت کردن سطوح و تغییر جهت رو با آیکن های مختلف تعیین کرده بود که خب، میتونید حدس بزنید اگر با این اوصاف بخواید واحد هاتون رو حرکت بدید شاهد چه حالتی هستید:

و خب باید حواستون موقع اتک به کشیده شدن موس باشه که یه وقت جهتتون تغییر نکنه یا صحنه زوم نشه. این دست از موارد، ایرادات جزئی ولی مهمین که شاید در اولین نگاه به نظر بی اهمیت بیان ولی در طول تجربه اثر، تاثیر مهمی روی تجربه کاربر از بازی میذاره و معمولا دولوپر ها هم سعی دارن این دست از ایرادات رو کنترل کنن تا نتیجه خوبی رو از بازیشون شاهد باشن ولی خب، متاسفانه چندان این مسئله رو از سمت فایرفلای شاهد نیستیم.

در اثر موارد دیگه ای هم جهت اشاره بود، مثل باگ تکرار صدای تبلیغ گیم هنگام پلی کردن دموی بازی که خب، احتمال میدم صرفا مربوط به دمو باشه برای همین بهشون اشاره نکردم.

در مجموع ما شاهد چه چیزی هستیم؟ این اثر ارزش خرید داره؟ اثر خوبی محسوب میشه؟

اگر طرفدار سبک استراتژیک هستید این اثر قطعا میتونه سرگرمتون کنه، اگر هم از طرفداران قدیمی این مجموعه محسوب میشید، به هر حال این اثر همچنان استرانگ هولد با همون المان های همیشگی محسوب میشه. از طرفی انیمیشن های نرم تر و وعده ساپورت کامل گیم از مولتی پلیر و استیم، ارزش افزوده خوبی برای گیم محسوب میشه. ولی اینکه بخوایم بگیم آیا این عنوان، یک محصول خوب به طور مستقل محسوب میشه یا نه، جواب من به شخصه بر اساس تجربه ای که بدست آوردم منفیه.

درصورتی که میخواید تازه این مجموعه رو تجربه کنید و قصد خرید این عنوان رو هنگام انتشار دارید، توصیه من اینه که این کار رو نکنید، چون این محصول پر از اشکالات جزئی کوچیکه که میتونه آزار دهنده باشه، یا حداقل برای مدتی دست نگه دارید تا ایرادات ابتدایی این محصول اصلاح و رفع بشه.


این بود از نظر من روی این اثر، خوشحال میشم اگر این دمو رو شما هم تجربه کردید نظرتون رو بگید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی